15-tonowy teleskopowy żuraw gąsienicowy Sennebogen 613 w Alpach Szwajcarskich
15-tonowy teleskopowy żuraw gąsienicowy Sennebogen 613 w Alpach Szwajcarskich
„Praca tam, gdzie inni wyjeżdżają na wakacje” – tak można opisać pracę żurawia gąsienicowego SENNEBOGEN 613 na alpejskim placu budowy w Szwajcarii. Na tle malowniczej panoramy górskiej, rozpoczęła się przygoda teleskopowego żurawia gąsienicowego, który pokonał ponad 700 metrów wysokości – w tym strome zbocza i wąskie drogi górskie – tak, aby móc podjąć się prac dźwigowych niezbędnych do modernizacji urządzeń do naśnieżania nad górskim jeziorem Lac des Vaux.
FANTASTYCZNIE WYKONANA PRACA NA WYSOKOŚCI PONAD 2500 M N.P.M.
Zakłada się, iż w przeciągu co najmniej 15 lat teren narciarski 4 Vallées w południowo-zachodniej Szwajcarii ma zostać rozbudowany i przystosowany do przyszłych potrzeb. System sztucznego naśnieżania w Verbier, uważany za serce terenów narciarskich, zostanie w ramach tego dużego projektu wyposażony w najnowocześniejszą technologię sztucznego naśnieżania. Prace modernizacyjne mają na celu nie tylko zagwarantowanie niezawodności naśnieżania stoków, ale także produkcję wysokiej jakości śniegu zgodnie z najnowszymi standardami ochrony środowiska (tzn. zakładającymi jak najmniejsze zużycie wody i energii). Do wykonania niezbędnych prac dźwigowych szwajcarska firma Consensa Rental AG zapewniła odpowiedni kompaktowy żuraw gąsienicowy SENNEBOGEN 613, który doskonale radzi sobie z trudnymi warunkami panującymi na placu budowy.
TRUDNO DOSTĘPNY PLAC BUDOWY W GÓRACH
Już sam dojazd na plac budowy w tym miejscu w górach jest czymś więcej niż niezwykłym, ponieważ do stacji kolejki gondolowej Les Ruinettes, znajdującej się na wysokości około 2000 metrów żuraw mógł zostać przetransportowany jedynie platformą niskopodwoziową. Od tego momentu zaczęto mówić „Samowystarczalność to podstawa!”, a 613-tka musiała pokonać pozostałe przewyższenia do Lac des Vaux samodzielnie, korzystając jedynie z własnych gąsienic terenowych. Wspinaczka odbywająca się częściowo po górskich drogach o szerokości mniejszej niż 3 m i różnych stokach narciarskich o nachyleniu ponad 20 stopni, aż do szczytu Les Attelas na wysokości 2 726 metrów zajęła dobre cztery godziny. Z tego miejsca pozostał już tylko kawałeczek do mety, czyli placu budowy znajdującego się nad górskim jeziorem na wysokości 2 543 m n.p.m.
CAŁKOWITA MODERNIZACJA SYSTEMU NAŚNIEŻANIA
Po dotarciu na miejsce kompaktowy, teleskopowy żuraw gąsienicowy z głównym wysięgnikiem o długości 18,8 m przejmuje wszystkie niezbędne do wykonania prace w ramach projektu modernizacji tamtejszych obiektów. Pomimo bardzo trudnych warunków panujących na placu budowy operatorzy maszyny mogą liczyć na ułatwienie jakim jest na przykład zdalne sterowanie radiowe.
Ponieważ oprócz stacji pomp w Lac des Vaux ma zostać odnowiona sieć rurociągów systemu naśnieżania, gąsienicowy model 613 zapewnia wsparcie przede wszystkim przy wykonywaniu mikrotunelowania. Poza powyższym i dostawą na plac budowy rur wiertniczych, wykorzystaniem przy pracach szalunkowych i betoniarskich przy całkowicie nowym budynku stacji pomp, dźwig codziennie wieczorem podnosi z wykopu ważącą 4,5 tony maszynę do mikrotunelowania.
„W tak ciasnych i stromych warunkach środowiskowych, jakie panują w tym górskim zakładzie, praktycznie nie ma alternatywy dla dźwigu SENNEBOGEN 613 R. W przypadku innych dźwigów transport, a raczej „wspinaczka” na plac budowy byłaby o wiele bardziej skomplikowana. Dlatego wybór szybko padł na 15-tonowy teleskopowy żuraw gąsienicowy” – wyjaśnia Philipp von Dach, menedżer produktu w Consensa Rental AG.
Wraz z pierwszym śniegiem plac budowy „odpocznie”. Realizacja dużego projektu będzie kontynuowana na wiosnę.