Recykling gruzu budowlanego – roboty wyburzeniowe, rozbiórki, cięcie i rozkruszanie betonów, kruszenie i przesiewanie gruzu budowlanego i porozbiórkowego

Dlaczego recykling? Każdego roku w całej Polsce gromadzimy ponad 3 mln ton gruzu. Recykling takiej ilości gruzu budowlanego oznacza nie tylko zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, ale także olbrzymie korzyści dla firm budowlanych.

Częstym przypadkiem zastosowania recyklingu gruzu jest konieczność wyburzenia starego budynku w centrum miasta. W takiej sytuacji utylizacja gruzu i zastosowanie go do podbudowy fundamentu nowego, stawianego w tym miejscu budynku zmniejsza koszty takiej inwestycji.

Nowoczesne firmy budowlane wykorzystują ponad 80% gruzu z recyklingu. Gruboziarnisty żwir (bez drobniejszej frakcji) jest bardzo często używany do budowy parkingów. Tak skonstruowane podłoże nie wymaga kopania kanałów drenarskich do odprowadzenia wody.

Ustawa o odpadach, przyjęta przez Sejm RP 14 lutego 2001 roku, nakłada na wytwórcę odpadów budowlanych obowiązek ich utylizacji lub odzysku w miejscu, w którym powstały.

Dzięki zagospodarowaniu gruzu budowlanego podmioty rozbiórkowe zyskują możliwość obniżenia kosztów związanych z rozbiórką (brak kosztów załadunku, wywozu gruzu oraz składowania odpadów budowlanych). Recykling gruzu budowlanego może się okazać opłacalny w rejonach Polski centralnej i północnej, które oddalone są od głównych źródeł zaopatrzenia w kruszywa. Zastosowanie materiałów z recyklingu gruzu budowlanego przykładowo pozwalają wyeliminować, bądź to znacznie ograniczyć koszty transportu.

Konieczność budowy oraz potrzeba dostosowania istniejącej sieci dróg do standardów UE pociąga za sobą konieczność wykorzystania surowców pochodzących właśnie z recyklingu gruzu budowlanego.

Surowce mineralne:

– recykling materiałów budowlanych, porozbiórkowych znacząco zmniejsza zużycie surowców naturalnych

Środowisko:

– ograniczenie ilości transportu (mniej zużytego paliwa)

– mniejsza emisja hałasu i pyłu

– zmniejszenie ilości odpadów

Oszczędności:

– mniejszy koszt transportu

– wyeliminowanie kosztów składowania odpadów

Potrzeba recyklingu gruzu szybko rośnie, ponieważ:

– ustawodawstwo UE wprowadza coraz wyższe wymogi odnośnie składowania odpadów i recyklingu

– koszty składowania odpadów stale rosną

– wkrótce zostaną opracowane nowe standardy do wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu

Recykling gruzu staje się dobrym biznesem, gdy:

– składowanie materiałów rozbiórkowych generuje duże koszty

– zwiększa się odległość do składowiska odpadów

– zaplanowana rozbiórka zlokalizowana jest w centrum miasta

– w gruzie znajduje się dużo stali, którą można odzyskać i sprzedać

Gdzie można ponownie użyć materiał recyklingowy?

– jako materiał wypełniający przy budowie fundamentów

– jako podbudowę dróg i chodników

– jako składnik mieszanek i grysów do asfaltu i betonu

Nadawa i typowe produkty:

– beton => 0-32, 0-63

– asfalt => 0-22, 0-40

– cegły => 0-5, 0-32

– żużel => 0-22

Kruszenie materiałów recyklingowych przy użyciu kruszarek Lokotrack:

nadawa: asfalt

0-22mm – LT1110S, LT1213S
            0-40mm- LT96, LT1110, LT106, LT1213

Uwaga: brak możliwości kruszenia asfaltu powyżej 10-15 ° C

Zdarza się także zastosowanie wstępnych kruszarek stożkowych.

nadawa: beton i cegły

0-32mm – LT1110S, – LT1213S
            0-63mm – LT96, LT106, LT1110S, LT1213S, LT1315

Zdarza się także zastosowanie wstępnych kruszarek stożkowych.

Wstępne sortowanie materiału nadawy

Przy recyklingu gruzu jest bardzo istotnym, wręcz kluczowym elementem kruszenia gruzu budowlanego w sytuacji, gdy chcemy odnieść sukces przy recyklingu gruzu.

– prawidłowa wielkość materiału nadawy znacząco zwiększy wydajność kruszarki

– nie nadający się do kruszenia materiał należy wyciągnąć z materiału nadawy

– zbrojenie dłuższe niż gardziel komory kruszącej musi być usunięte

– maksymalnie dopuszczalne zbrojenie, elementy metalowe powinny być nie dłuższe aniżeli ~500 mm

– w przypadku kruszarki szczękowej, zbrojenie grubsze niż minimalna szczelina css musi być usunięte

– pręty zbrojeniowe o maksymalnej średnicy około 20mm

Zalety stosowania kruszarki szczękowej:

– ekonomiczne kruszenie także materiałów abrazywnych

– może być stosowany do materiałów bardzo twardych i ścieralnych

– różny kształt szczęk do różnych zastosowań

– separacja (oddzielenie stali od produktu końcowego)

– stosunkowo grube pręty zbrojeniowe mogą się znaleźć w nadawie

– duży produkt końcowy przy stosunkowo niskim udziale pyłów

– możliwość obserwacji procesu kruszenia (otwarta gardziel)

*uwaga: nie należy stosować kruszarki szczękowej do kruszenia destruktu asfaltowego powyżej temperatury 10-15°C

Zalety stosowania kruszarki udarowej:

– wysoki wskaźnik redukcji

– bardzo wysoka wydajność

– kruszarka udarowa może przyjąć większą nadawę aniżeli porównywalna gabarytowo kruszarka szczękowa

– lepsza przydatność w procesie recyklingu asfaltu przy wyższej temperaturze otoczenia niż kruszarki szczękowej

– bardzo dobry proces separacji zbrojenia z betonu w aplikacji recyklingu

– kruszarka udarowa generuje więcej drobnego materiału niż kruszarka szczękowa

Typowe ograniczenia procesu:

oddzielenie stali z betonu zbrojonego

– wymaga przygotowania materiału nadawy
– wymaga zastosowania separatora magnetycznego

skrzepy metali w żużlu

– zalecane zastosowanie ACS – systemu aktywnej kontroli szczeliny tak, by nie narażać kruszarki na częste awarie

zachowanie asfaltu w dodatnich temperaturach

– należy kruszyć w porze zimowej (tj. w niskich temperaturach)
– ewentualnie należy korzystać z materiałów pomocniczych (mix) dodając gruz betonowy w celu oczyszczania oblepianych asfaltem szczęk kruszących

Wykorzystanie materiału z pokruszonego betonu i cegły:

– kruszone odpady budowlane (pozyskane z betonu i cegły) można stosować zamiast żwiru lub kruszonego kamienia na podbudowę dróg i chodników, bądź to podczas stawiania fundamentów budynków.

– betonowe budowle wykonane z materiałów z recyklingu gruzu nie różnią się od budowli betonowych wykonanych ze żwiru lub kruszywa

– osiągnięto dobre wyniki ze stosowania pokruszonego betonu w warstwie odsączającej i mrozoochronnej podsypki drogowej

– lepsze parametry nośne nawierzchni drogowej zostały zmierzone na cienszej warstwie betonu wykonanego z gruzu budowlanego w porównaniu z nawierzchnią wykonaną z kamienia łamanego.

Wykorzystanie materiału z kruszenia cegły:

– kruszywo cegły często jest wykorzystywane jako mączka ceglana z przeznaczeniem na nawierzchnię kortów tenisowych ewentualnie bieżni

Wykorzystanie materiału z pokruszonego żużlu:

Żużel jest produktem powstającym podczas procesu produkcji stali jako produkt uboczny (odpad) powstały przy wytapianiu rudy żelaza w wielkim piecu.

Jeszcze do niedawna był to bezużyteczny produkt, teraz jednak stał się akceptowanym źródłem, z którego powstaje cenny materiał mający wiele różnorakich zastosowań. Żużel powstaje w wyniku wyekstrahowania metalu z jego rudy.

Żużle można ogólnie podzielić na żelazne (pochodzące z rud żelaza) i nieżelazne (pochodzące z rud miedzi, cynku i ołowiu). Uwarunkowane jest to rodzajem kopaliny, z której pochodzą. Podczas wytapiania, kiedy ruda poddawana jest działaniu wysokich temperatur, składniki te oddzielają się od stopionego metalu i są usuwane i po wystygnięciu nazywane są żużlem.

– zastąpienie ok. 30-50% cementu w betonie
– podbudowa drogowa
– kruszywo do masy asfaltowej
– kruszywo do betonu
– tłuczeń, mieszanka, niesort
– izolacja z wełny mineralnej
– kontrola erozji

Wykorzystanie materiału z pokruszonego asfaltu:

Tradycyjnie stary materiał asfaltowy był – jak do tej pory – tylko bezwartościowym odpadem. Materiał ten składa się z wysokiej jakości kruszywa i drogiego bitumenu asfaltowego oraz różnych dodatków. W nowoczesnych nawierzchniach drogowych te cenne materiały mogą zostać ponownie i do tego efektywnie wykorzystane. Od 10% do 100% nowej powierzchni asfaltu może składać się ze starego, usuniętego i przerobionego asfaltu.

Uszkodzona nawierzchnia asfaltowa może być usunięta w procesie frezowania. W jego wyniku mamy do czynienia z destruktem asfaltowym małej wielkości, który w tej formie może zostać ponownie użyty. Gdy jednak zniszczona nawierzchnia usuwana jest za pomocą koparek i składowana jest w postaci bloków asfaltowych, odpady te bezwzględnie należy skruszyć przed ich ponownym użyciem.

*uwaga: nie należy stosować kruszarki szczękowej do kruszenia destruktu asfaltowego powyżej temperatury 10-15°C

Kruszenie kruszarką udarową nie ma tych obostrzeń temperaturowych.

Zobacz również

Jesteśmy autoryzowanym dystrybutorem firm: