Lokomo A2 – Pierwsza mobilna kruszarka szczękowa Metso

Kruszarka szczękowa typu A2 zamontowana na żeliwnych kołach, wyprodukowana została przez Lokomo, jednego z protoplastów Metso. Kruszarka, wyprodukowana w latach dwudziestych ubiegłego stulecia, została uratowana przed utylizacją i zakupiona przez Metso. Wróciła do domu w fabryce w Tampere w połowie stycznia 2018, po ponad 90 latach pracy kruszenia kamienia.

Pracowała jeszcze do niedawna w gospodarstwie Markku Hokkanen w Keuruu, gdzie kruszyła stosy kamienia zebrane z pól gospodarstwa.

Technologia kruszarki od 1858

Kruszarka znana jest z technologii podwójnego wahacza, opracowanej i opatentowanej przez amerykańskiego Eli Whitney Blake’a, pracującego w New Haven w stanie Connecticut. Wygrał kontrakt na dwumilową drogę od miasta i pomyślał, że musi istnieć możliwość opracowania zmechanizowanego urządzenia do produkcji rozdrobnionego kruszywa, które wcześniej było wykonywane ręcznie młotami. Blake zaprojektował urządzenie, w którym ruch kruszenia był realizowany za pomocą nieruchomej i ruchomej szczęki, mimośrodowego wału, sześciu różnych przegubów i dwóch płyt kolankowych, wspartych w żeliwnej ramie.

Pierwsza kruszarka tego typu została zaprojektowana na desce kreślarskiej Lokomo w Tampere na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku. W serii zostały wyprodukowane cztery kruszarki różnej wielkości, z których niektóre zostały dostarczone na żeliwnych kołach. Była więc to pierwsza kruszarka Lokotrack!

W katalogu z tamtych lat kruszarka A2 została opisana jako odpowiednia dla niewielkich budów i budowy dróg, gdzie potrzebna była lekka i łatwa w transporcie maszyna. Już w sierpniu 1921 r. Lokomo zorganizowało pokaz kruszenia dla prasy i klientów w swojej fabryce. Kruszarki Lokomo produkowane były do ​​1953 r. Następnie zostały zamienione przez kruszarki szczękowe wyposażone w jedną płytę, na której również oparty jest obecny sprzęt serii C.

„Myślę, że skruszyliśmy łącznie 700-800 metrów sześciennych kamienia za pomocą A2. 22 centymetrowa szczęka kruszarki mogła przyjąć bryły wielkości ludzkiej głowy, a szczęka zmiażdżyła ładunek z kamieni na gruz w ciągu kilku godzin „– mówi Markku Hokkanen. „Trzeba było uważać, aby prędkość kruszarki nie przekraczała 300 obrotów na minutę. Jeśli prędkość była większa, moc robocza została całkowicie utracona. Nie mogłeś też zbliżyć się do kruszarki, ponieważ szczęka mogła wystrzelić kawałki kamienia w niebo.”

Próby kruszenia aluminium oprócz kamienia

Kruszarka Lokomo A2 została prawdopodobnie wysłana z fabryki do fińskich zakładów kruszenia w latach dwudziestych XX wieku. Pod koniec swojej kariery złomowisko w Eurze nabyło go do kruszenia aluminiowych głowic cylindrów. Jednak A2 nie był przeznaczony do kruszenia metalu, dlatego złomowisko sprzedało kruszarkę Markku Hokkanen w Keuruu w środkowej Finlandii.

Oczyszczone i pomalowane Lokomo A2 jest teraz prezentowane wraz z trzema innymi historycznymi kruszarkami, przedstawiającymi pierwsze kroki Metso w rozwoju technologicznym mobilnego sprzętu kruszącego.

 

 

Zobacz również

Jesteśmy autoryzowanym dystrybutorem firm: