Największy jednomasztowy jacht na świecie z silnikami MTU
Największy jednomasztowy jacht na świecie z silnikami MTU
„Mirabella V” to nie tylko unikalny, technicznie stojący na najwyższym poziomie jacht żaglowy – to przede wszystkim luksusowy pływający hotel. Luciana Vittoria, małżonka właściciela Josepha Vittorii, nadała jego wnętrzu wykwintny styl. Pasażerowie rozmieszczeni są w sześciu podwójnych kabinach, każda z własną łazienką i telewizją satelitarną. Dwunastoosobowa załoga czuwa nad ich bezpieczeństwem i dobrym samopoczuciem.
Maszynownia „Mirabelli V” wyposażona jest w dwa silniki MTU po 788 KW każdy. Wspomagają one swoją mocą jazdę pod żaglami, a także pomagają przy manewrach
„Mirabella V” i jest czymś wyjątkowym pośród tysięcy jachtów żaglowych pływających po morzach i oceanach. Jego kadłub wyposażony jest tylko w jeden maszt wykonany z karbonu. I to maszt wysoki na 90 metrów! (dla porównania, grotmaszt „Daru Pomorza” mierzy 'jedynie” 41,4 m). Właścicielem tego cuda jest amerykański milioner Joseph Vittoria. Od początku jego wymarzony, jednomasztowy jacht był wyzwaniem dla konstruktorów i budowniczych.
Zaprojektował go renomowany irlandzki Yachtdesigner Ron Holland, a zbudowała stocznia VT Shipbuilding w angielskim Southampton.
Jego wielkość zapiera dech w piersiach. Kadłub o długości 75 m i szerokości prawie 15 m, ma 10 m (!) zanurzenia i waży 765 ton. No i ten gigantyczny maszt, na który strach spojrzeć z pokładu do góry. Napęd, powiedzmy sobie pomocniczy, stanowią dwa silniki MTU serii 2000. Rekordy nie do pobicia: 75 m długości, maszt z karbonu o wysokości 90 m i 1300 m2 powierzchni głównego żagla.
Ponadgabarytowe, wcześniej nigdy nie spotykane wymiary jachtu żaglowego wymagały nowych rozwiązań w przemyśle okrętowym. W końcu podjęła się go zbudować wspomniana stocznia VT Shipbuilding w Southampton mająca duże doświadczenie w budowie wielkich jachtów, a także okrętów wojennych. Aby jacht był szybki i miał dobre właściwości eksploatacyjne musi być lekki. No więc kadłub zbudowano metodą kompozycyjną, z laminatów, a w jego zewnętrznych ściankach poprowadzono kable i rurociągi. Z uwagi na jednomasztową konstrukcję i niecodzienne wymiary, trzeba sobie wyobrazić jakie siły i obciążenia muszą znieść maszt, wanty i sztagi. Tam gdzie było można zastosowano tworzywa sztuczne wzmocnione włóknami węglowymi. Jacht budowano najnowszą techniką, często specjalnie dla „Mirabelli V” opracowaną. Bez tego nie powstałaby.
Ażeby w ogóle można było obsługiwać żagiel główny, który ma 1300 m2 powierzchni, został on wykonany z siedmiu części połączonych ze sobą za pomocą sześciu listew. Całkowita powierzchnia ożaglowania „Mirabelli V” wynosi 3214 m2 („Dar Pomorza” 2100 m2!). Zwykły zwrot na normalnym jachcie, to sprawa kilku sekund. Ale na „Mirabelli V”, nawet z bardzo dobrze zgraną załogą, trwa parę minut! Kokpit na pokładzie słonecznym, z którego operuje załoga ma wielkość dwupokojowego apartamentu. Ożaglowanie „Mirabelli V” obsługiwane jest za pomocą joysticka, a poprzez naciśnięcie guzika na prawej lub lewej burcie utrzymywana jest na właściwym kursie.
Monitory telewizyjne przekazują aktualne dane statku i ożaglowania. Hightech na każdym kroku. „Mirabella V” musi spełniać szczególne przepisy bezpieczeństwa wymagane przez tak renomowane instytucje kwalifikacyjne jak DNV (Det Norske Veritas), GL (Germanischer Lloyd) i MCA (Maritime and Coastguard Agency). Dla kontroli ogólnego bezpieczeństwa jachtu i jego załogi, zostały we wszystkich ważnych punktach zamontowane sensory. W razie przeciążenia jednostki włącza się alarm.
Aby nie narażać delikatnych pasażerów na choćby odrobinę strachu, „Mirabellę V” tak skonstruowano że przechyły nie mogą być większe niż 20 stopni.
Safety First! Bezpieczeństwo ponad wszystko. Na „Mirabelli V” największy przechył nie może być większy niż 20 stopni. Żaden inny jacht nie przemierza tak spokojnie oceanów
Podstawowe dane techniczne „Mirabelli V”:
Długość……………………………….75,22 m (247 ft)
Szerokość……………………………14,80 m (48,5 ft)
Zanurzenie min………………………4,00 m (13 ft)
Zanurzenie max……………………..10,00 m (33 ft)
Wysokość masztu…………………..90 m (295 ft)
Ciężar całkowity……………………..765 t
Napęd………………………………….2 x MTU 12V2000M70 po 788 KW
Pędniki…………………………………Rols Royce KaMeWa
Całkowita pow. ożaglowania……….3214 m2