Nowy żuraw mobilny Tadano ATF600G-8 o udźwigu 600 ton !
Prezentowany, najnowszy żuraw Tadano o udźwigu 600 ton posiada wysięgnik teleskopowy o długości 15,2-56 metrów (z JIB-em osiągającym nawet 146 metrów) i dwa silniki. Nowy dźwig o solidnej, zwartej konstrukcji ma wysokość 3,94m i nie przekracza 3 metrów szerokości. Nacisk na każdą z jego ośmiu osi nie przekracza 12 ton, co w wielu krajach jest wartością maksymalną.
Na osiągnięcie dużego udźwigu przy zachowaniu rozmiarów i masy typowych dla żurawi o mniejszych możliwościach składa się wiele czynników. Kluczowym jest TADANO Triple-Boom-System.
Istota tego opatentowanego rozwiązania polega na zastosowaniu 3 teleskopów: jednego głównego i dwóch bocznych, towarzyszących. Boczne teleskopy mają za zadanie skompensować ugięcie głównego wysięgnika. U konkurencji podobny efekt osiągany jest przez system odciągów i odpowiednich ramion. W najnowszym dźwigu Tadano dwa teleskopy, znajdujące się obok głównego pomagają mu utrzymać sztywność, tym samym zwiększając udźwig. Podobnie jak główny, dwa równoległe teleskopy usztywniane są poprzez blokowanie sworzniami każdej wysuwanej sekcji. Każda z wspomnianych sekcji ma też trójkątną wręgę, dodatkowo usztywniającą konstrukcję. Dzięki temu nowa konstrukcja teleskopu Triple-Boom jest znacznie sztywniejsz
a niż wysięgników z tradycyjnym profilem „U”. Tego typu konstrukcja przydaje się podczas współpracy z JIB-em (bocianem), który z natury jest bardziej wiotki i giętki. Falowanie ładunku wywołane elastycznością teleskopu bywa niebezpieczne dla samego dźwigu, ładunku, otoczenia, no i oczywiście pracujących wokół ludzi.
Żuraw ATF 600G-8 osiąga parametry nieosiągalne dla konkurencyjnych 8-osiowych żurawi. Dla przykładu: ATF 600G-8 na wysokości 47,2 metrów i wysięgiem 9 metrów ma udźwig 145 ton, gdzie konkurencja na taką wysokość może wynieść zaledwie 125 ton.
Przy wychyleniu masztu do 30 m, Tadano osiąga udźwig 50t (konkurencyjne żurawie jedynie 35 t). Ale to nie wszystko. Po zamontowaniu 60-metrowego JIB-a Tadano Faun podniesie 29t (żurawie konkurencji tylko 18t). Długość głównego ramienia teleskopu sięga 56 metrów, a długość najdłuższego JIB-a to 90 metrów. Ciekawostką jest zastosowanie umiejętnie zaprojektowanych segmentów kratownicy wchodzących jedna w drugą, co automatycznie ograniczyło zarówno ilość niezbędnych transportów z elementami JIB-a, jak i jego koszty.
Konstrukcja dźwigu umożliwia pracę w miejscach dotychczas niedostępnych, bo zbyt ciasnych dla takich maszyn. Udało się to dzięki zmniejszeniu o 6,3 metra zwisu przeciwwagi. Zmiana ta pozwoliła na swobodny obrót ramieniem w wąskich ulicach czy też na mniejszych placach budów.
Specjalna konstrukcja podwozia oraz osi i kół pozwala zawrócić dźwigiem (o długości prawie 22m) w kole o promieniu 7,2m. To zasługa 8 osi, wszystkich skrętnych i napędzanych. A przecież lepsza zwrotność to także mniejsze zużycie ogumienia.
TADANO postawiło na asymetryczne pole podstawy dźwigu. Dzięki niemu do pracy nie jest konieczne rozstawienie wszystkich podpór o tej samej długości. Elektroniczny układ kontrolny na bieżąco oblicza i nadzoruje, jaki ciężar można podjąć np. z trzema w pełni wysuniętymi podporami i jedną wysuniętą w połowie. Zalety zamontowania takiego układu kontrolnego doceni każdy operator, który zmuszony jest rozstawić dźwig w ciasnym miejscu. Nie zawsze da się usunąć jakąś przeszkodę, by móc w pełni rozsunąć cztery podpory . Również nie w każdym przypadku można dokonać pełnego wysuwu bo zabraknie kilkudziesięciu cm, gdy na drodze znajduje się np. inna maszyna lub budynek. W takich sytuacjach, uwzględniając wszystkie parametry, układ automatyki obliczy czy dane zadanie jest wykonalne. W przygotowywaniu żurawia – dla wygody operatora – udostępniono przenośny panel sterowania, przydatny zwłaszcza w czasie pozycjonowania maszyny w ograniczonej przestrzeni. Operator znajdując się na zewnątrz maszyny, może z poziomu gruntu sterować wszystkimi funkcjami potrzebnymi do postawienia żurawia, zamiast tracić cenny czas na wchodzenie / wychodzenie z kabiny lub angażując w ten proces dodatkowo drugiego pracownika.
TADANO – wierne tradycji – zastosowało także i w tym modelu dźwigu silniki Mercedesa. Decyzja o silnikach firmy Mercedes nie była przypadkowa. To znany producent silników o zasięgu globalnym, dzięki czemu wyeliminowano problemy z dostępnością serwisu czy zaopatrzeniem w części, praktycznie w każdym zakątku świata. Zgodnie z filozofią firmy do napędu ATF 600G- 8 zastosowano jak zwykle dwa silniki.
Do przemieszczania żurawia służy umieszczony nad drugą osią silnik o mocy 625 KM, a do unoszenia ładunków, zlokalizowany nad siódmą osią (w górnej części dźwigu) silnik o mocy 354 KM. Według producenta, różnica w zużyciu paliwa w tej klasie dźwigów pomiędzy wersjami jedno- i dwusilnikowymi sięga 4 litrów oleju napędowego na godzinę pracy. Przy założeniu 15 lat pracy (tyle średnio wynosi czas pracy tej klasy żurawia u jednego właściciela), 1500 roboczogodzin w roku i obecnej cenie paliwa, dwa silniki zaoszczędzą ok. 400 000 złotych. Zdaniem specjalistów TADANO, w urządzeniach o udźwigu powyżej 70 ton, dwa osobne silniki to najlepsze rozwiązanie. Jako jedną z wielu zalet rozwiązania z dwoma silnikami można wymienić ich zwiększoną żywotność. Gdy jeden silnik pracuje, drugi jest wyłączony. Ich charakterystyka jest dobrana do wykonywanych zadań, dzięki czemu pracują w korzystniejszych dla siebie zakresach. Operator oraz postronne osoby znajdujące się w okolicy pracującego dźwigu są mniej narażeni na hałas i spaliny. Nie bez znaczenia jest także możliwość lepszego rozłożenia w czasie serwisu, z uwagi na zamienną pracę jednostek. ATF 600G-8 jest żurawiem oszczędnym. Dzięki zmniejszeniu ilości przewożonego osprzętu, w ciągu 15 lat pracy (jak wspomnieliśmy wcześniej), przy 40 zleceniach w roku i dziesięcioma tysiącami złotych (wartość średnia) samych kosztów związanych z każdorazowym transportem dodatkowych elementów oraz osprzętu, w kasie użytkownika pozostaje około 6 mln złotych.
Podsumowując, o innowacyjności tego dźwigu stanowi:
- unikalny wysięgnik eliminujący standardowy system kompensacji ugięcia wysięgnika
- oszczędność kosztów dzięki błyskawicznej gotowości do wykonania usługi – szybsze składanie i rozkładanie elementów maszyny
- szybszy i sprawniejszy transport łatwo składających się elementów dźwigu, a co za tym idzie, ponownie, tańsza i bardziej ekologiczna usługa
- szybsze wykonywanie zleceń, prac i projektów zamkniętych w wąskich ramach czasowych, np. najszybsza usługa wymiany transformatora, najszybsze załadunki reaktorów, zbiorników chemicznych itp.
- mniejsze zużycie paliwa w związku z użyciem dwóch silników – silnik jazdy o większej pojemności i mocy i mniejszy silnik dźwigu
- niższa emisja spalin do otoczenia co pozostaje z korzyścią dla środowiska
- niewielki promień obrotu zmniejsza ryzyko kolizji z pracującym żurawiem oraz przyśpiesza wykonanie zadania w ograniczonych zurbanizowanych przestrzeniach.