Okręt ratownictwa morskiego SAR
Okręt ratownictwa morskiego SAR “Pasat” wyposażony w silniki MTU serii 2000 i 4000
MORSKA SŁUŻBA POSZUKIWANIA I RATOWNICTWA wyposażona została w 3 bliźniacze statki ratownictwa morskiego typu SAR.
Jednostki SAR 3000 noszą nazwy „Pasat” , „Orkan” i „Sztorm”.
„Pasat” został zwodowany i po pozytywnie przeprowadzonych testach morskich oddany do służby.
Jednostki te zastąpiły dotychczas działającą na naszym wybrzeżu flotę okrętów ratownictwa morskiego SAR. Na dzień dzisiejszy są to najnowocześniejsze i najlepiej wyposażone jednostki ratownictwa morskiego operujące w Europie.
Wystarczy wspomnieć, że dotychczasowe jednostki osiągały maksymalną prędkość 12 węzłów a nowe okręty zdolne są osiągnąć prędkość 24 węzłów.
Jednostki napędzane są dwoma silnikami MTU serii 2000 o mocy 1440kW, każdy zapewniający prędkość 15 węzłów i silnikiem wspomagającym MTU serii 4000 o mocy 2040kW zwiększającym prędkość jednostek do 24 węzłów.
Statki przeznaczone są do prowadzenia działań związanych z poszukiwaniem i ratowaniem życia ludzkiego na morzu Bałtyckim w każdych warunkach hydrologiczno – meteorologicznych panujących na morzu.
Podstawowe zadania statku to:
- prowadzenie poszukiwań ludzi i obiektów na morzu;
- ewakuacja ludzi ze statków, wody i środków ratunkowych oraz ich transport do portów schronienia;
- udzielanie poszkodowanym pomocy medycznej;
- współdziałanie ze śmigłowcami w akcjach SAR wraz z przekazywaniem rozbitków.
Podstawowe parametry:
Długość całkowita ……………………….. 36,90 m
Szerokość kadłuba ……………………… 8,10 m
Szerokość kadłuba z odbojnicami …. 8,42 m
Szerokość kadłuba na KLW ………….. 7,90 m
Wysokość boczna do PG ………….. 3,90 m
Zanurzenie ………………………………… 2,50m
Prędkość ………………………………….. 24 węzły
Siłownia:
Siłownia rufowa:
Silniki MTU 2 x 16V2000M72 o mocy 1440 kW przy 2250 obr/min
Siłownia dziobowa:
Silnik MTU 12V4000M90 o mocy 2040 kW przy 2100 obr/min
bh-ruda.pl okręt ratownictwa morskiego SAR „Pasat” z silnikami MTU