Zrównoważone paliwa
Zrównoważone paliwa
Ekologiczne paliwa stanowią kluczową kwestię dla przyszłości czystej energetyki i napędów.
Zrównoważone paliwa są kluczowym elementem dążenia do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w przyszłości, zarówno w energetyce, jak i w obszarze mobilności ogólnie pojętej. W centrum naszych rozważań znajdują się HVO, wodór i inne e-paliwa, produkowane przy użyciu ekologicznej i odnawialnej energii elektrycznej. Dzięki temu nasze silniki spalinowe mogą dostarczać czystą energię już teraz i w perspektywie przyszłych wyzwań.
Wodór-myślimy przyszłościowo.
W przyszłości energia elektryczna będzie generowana z odnawialnych źródeł, takich jak promieniowanie słoneczne, wiatr i inne ekologiczne rozwiązania. W idealnych warunkach produkcja energii byłaby dostosowana do bieżących potrzeb odbiorców. Jednak świat nie zawsze jest idealny, a warunki atmosferyczne mogą uniemożliwić silne wiatry czy intensywne nasłonecznienie. Dlatego kluczowym elementem jest magazynowanie energii. Istnieje wiele sposobów na to zadanie, a jednym z nich jest magazynowanie energii w postaci paliwa. Proces elektrolizy pozwala na rozdzielenie wody na składniki pierwotne: wodór i tlen, przy użyciu energii elektrycznej. Wodór, będący paliwem przyszłości, może być przechowywany w specjalnych zbiornikach buforowych, gwarantując ciągłość dostawy energii poprzez ogniwa paliwowe lub elektrociepłownie wodorowe w razie potrzeby. To inteligentny cykl, który jest całkowicie zeroemisyjny.
Ekosystem wodorowy MTU dla paliw neutralnych pod kątem emisji CO2: (obejrzyj film)
https://www.youtube.com/watch?v=hGrJNaaqZfE&list=TLGGCSoNvL22J9MwODEyMjAyMw
Alternatywne i zrównoważone paliwa
Przyszłość paliw jest niezwykle zróżnicowana. Niemniej jednak nie każde paliwo jest odpowiednie do wszystkich zastosowań. Gęstość energetyczna, dostępność i infrastruktura odgrywają kluczową rolę w procesie wyboru.
E-wodór
Wodór jest produkowany poprzez elektrolizę, gdzie prąd elektryczny jest używany do rozkładu wody. Gdy energia elektryczna pochodzi z odnawialnych źródeł, mówimy wówczas o „zielonym” wodorze. To paliwo nie zawiera związków węglowodorowych, co oznacza, że podczas spalania nie emituje CO2, a jedynym produktem ubocznym jest, ponownie, woda. Jednak wodór ma niską gęstość energetyczną, co wymaga odpowiedniej infrastruktury i zbiorników do przechowywania, ze względu na konieczność przechowywania go pod wysokim ciśnieniem lub w postaci ciekłej przy temperaturze -253 stopni Celsjusza. Z tego powodu widzimy największy potencjał jego zastosowania w ogniwach paliwowych i stacjonarnych silnikach spalinowych do produkcji energii. Już w 2022 roku oczekujemy, że nasze gazowe silniki mogą być zasilane wodorem w 25%, a ten odsetek będzie stale rósł, aż osiągniemy pełne 100% wykorzystanie wodoru.
E-Metanol
Metanol może być produkowany neutralnie pod względem emisji CO2 w procesie Power-to-X, gdzie wodór jest syntetyzowany z CO2 w metanol. Gęstość energetyczna metanolu jest wysoka w porównaniu z wodorem, a jego płynna forma w temperaturze pokojowej sprawia, że jest łatwy w przechowywaniu i przesyłaniu. Nawet istniejąca infrastruktura może być nadal wykorzystywana w wielu przypadkach. W przeciwieństwie do amoniaku metanol nie jest toksyczny i przyjazny dla środowiska. Może być stosowany nie tylko w silnikach wysokoprężnych i spalinowych z zapłonem iskrowym, ale również we współpracy z bezemisyjnymi ogniwami paliwowymi. MTU pracuje nad obydwoma produktami.
E-metan
Zielony wodór może być dalej przetwarzany na e-metan, wykorzystując dwutlenek węgla z powietrza lub źródeł biogenicznych. Istniejące silniki gazowe MTU mogą być nadal używane w sposób neutralny pod względem emisji CO2. W zastosowaniach mobilnych paliwo jest zwykle skraplane do postaci e-LNG (ciekły gaz ziemny), aby zmniejszyć jego objętość do celów transportu i przechowywania. Silniki gazowe są obecnie wykorzystywane w wielu różnych zastosowaniach i, jeśli e-metan jest wytwarzany przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej, mogą działać neutralnie pod względem emisji CO2. Jednak paliwo metanowe (lub e-metanowe) nie jest całkowicie spalane w niektórych zakresach obciążenia (praca przy częściowym obciążeniu i fazie przyspieszania), co prowadzi do emisji niespalonego metanu, tzw. poślizgu metanowego. Ponieważ metan jest szkodliwy dla klimatu, jednym z wyzwań w rozwoju silników gazowych jest minimalizacja tego zjawiska aż do jego całkowitego wyeliminowania.
E-amoniak
Zielony amoniak może być również produkowany neutralnie pod względem emisji CO2 w procesie Power-to-X, gdzie zielony wodór jest katalitycznie przekształcany w amoniak przy użyciu azotu z atmosfery. E-amoniak nie emituje CO2 podczas spalania. Paliwo skrapla się już w temperaturze minus 33 stopni i ma wyższą gęstość energetyczną niż ciekły wodór. Jednak związek azotu i wodoru jest wysoce toksyczny, a wszelkie wycieki do wód przybrzeżnych mogą spowodować poważne szkody ekologiczne.
Elektryczny olej napędowy
E-diesel jest produkowany z CO2 i zielonego wodoru głównie w procesie Fischera-Tropscha, co sprawia, że paliwo to jest często określane jako olej napędowy Fischera-Tropscha. W porównaniu do konwencjonalnego oleju napędowego e-diesel zawiera prawie zerową siarkę i związki aromatyczne. Ma również większą skłonność do zapłonu ze względu na swoją strukturę chemiczną, co sprawia, że spala się czysto i doskonale nadaje się do przechowywania. Gęstość energetyczna jest niemal porównywalna z gęstością konwencjonalną.
Kontakt z działem handlowym:
Bartłomiej Kołodziej | |
Aplikacje kolejowe | |
+48 601 431 224 | |
bartlomiej.kolodziej@bh-ruda.pl |