Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Tło w odcieniach niebieskiego i zielonego, przedstawiające stylizowaną drogę lub tory z efektem świetlnym oraz dynamicznymi elementami graficznymi.

Zrównoważone paliwa

Zrównoważone paliwa

Ekologiczne paliwa stanowią kluczową kwestię dla przyszłości czystej energetyki i napędów.

Zrównoważone paliwa są kluczowym elementem dążenia do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w przyszłości, zarówno w energetyce, jak i w obszarze mobilności ogólnie pojętej. W centrum naszych rozważań znajdują się HVO, wodór i inne e-paliwa, produkowane przy użyciu ekologicznej i odnawialnej energii elektrycznej. Dzięki temu nasze silniki spalinowe mogą dostarczać czystą energię już teraz i w perspektywie przyszłych wyzwań.

Wodór-myślimy przyszłościowo.
W przyszłości energia elektryczna będzie generowana z odnawialnych źródeł, takich jak promieniowanie słoneczne, wiatr i inne ekologiczne rozwiązania. W idealnych warunkach produkcja energii byłaby dostosowana do bieżących potrzeb odbiorców. Jednak świat nie zawsze jest idealny, a warunki atmosferyczne mogą uniemożliwić silne wiatry czy intensywne nasłonecznienie. Dlatego kluczowym elementem jest magazynowanie energii. Istnieje wiele sposobów na to zadanie, a jednym z nich jest magazynowanie energii w postaci paliwa. Proces elektrolizy pozwala na rozdzielenie wody na składniki pierwotne: wodór i tlen, przy użyciu energii elektrycznej. Wodór, będący paliwem przyszłości, może być przechowywany w specjalnych zbiornikach buforowych, gwarantując ciągłość dostawy energii poprzez ogniwa paliwowe lub elektrociepłownie wodorowe w razie potrzeby. To inteligentny cykl, który jest całkowicie zeroemisyjny.

Ekosystem wodorowy MTU dla paliw neutralnych pod kątem emisji CO2: (obejrzyj film)
https://www.youtube.com/watch?v=hGrJNaaqZfE&list=TLGGCSoNvL22J9MwODEyMjAyMw

Alternatywne i zrównoważone paliwa
Przyszłość paliw jest niezwykle zróżnicowana. Niemniej jednak nie każde paliwo jest odpowiednie do wszystkich zastosowań. Gęstość energetyczna, dostępność i infrastruktura odgrywają kluczową rolę w procesie wyboru.

E-wodór
Wodór jest produkowany poprzez elektrolizę, gdzie prąd elektryczny jest używany do rozkładu wody. Gdy energia elektryczna pochodzi z odnawialnych źródeł, mówimy wówczas o „zielonym” wodorze. To paliwo nie zawiera związków węglowodorowych, co oznacza, że podczas spalania nie emituje CO2, a jedynym produktem ubocznym jest, ponownie, woda. Jednak wodór ma niską gęstość energetyczną, co wymaga odpowiedniej infrastruktury i zbiorników do przechowywania, ze względu na konieczność przechowywania go pod wysokim ciśnieniem lub w postaci ciekłej przy temperaturze -253 stopni Celsjusza. Z tego powodu widzimy największy potencjał jego zastosowania w ogniwach paliwowych i stacjonarnych silnikach spalinowych do produkcji energii. Już w 2022 roku oczekujemy, że nasze gazowe silniki mogą być zasilane wodorem w 25%, a ten odsetek będzie stale rósł, aż osiągniemy pełne 100% wykorzystanie wodoru.

E-Metanol
Metanol może być produkowany neutralnie pod względem emisji CO2 w procesie Power-to-X, gdzie wodór jest syntetyzowany z CO2 w metanol. Gęstość energetyczna metanolu jest wysoka w porównaniu z wodorem, a jego płynna forma w temperaturze pokojowej sprawia, że jest łatwy w przechowywaniu i przesyłaniu. Nawet istniejąca infrastruktura może być nadal wykorzystywana w wielu przypadkach. W przeciwieństwie do amoniaku metanol nie jest toksyczny i przyjazny dla środowiska. Może być stosowany nie tylko w silnikach wysokoprężnych i spalinowych z zapłonem iskrowym, ale również we współpracy z bezemisyjnymi ogniwami paliwowymi. MTU pracuje nad obydwoma produktami.

E-metan
Zielony wodór może być dalej przetwarzany na e-metan, wykorzystując dwutlenek węgla z powietrza lub źródeł biogenicznych. Istniejące silniki gazowe MTU mogą być nadal używane w sposób neutralny pod względem emisji CO2. W zastosowaniach mobilnych paliwo jest zwykle skraplane do postaci e-LNG (ciekły gaz ziemny), aby zmniejszyć jego objętość do celów transportu i przechowywania. Silniki gazowe są obecnie wykorzystywane w wielu różnych zastosowaniach i, jeśli e-metan jest wytwarzany przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej, mogą działać neutralnie pod względem emisji CO2. Jednak paliwo metanowe (lub e-metanowe) nie jest całkowicie spalane w niektórych zakresach obciążenia (praca przy częściowym obciążeniu i fazie przyspieszania), co prowadzi do emisji niespalonego metanu, tzw. poślizgu metanowego. Ponieważ metan jest szkodliwy dla klimatu, jednym z wyzwań w rozwoju silników gazowych jest minimalizacja tego zjawiska aż do jego całkowitego wyeliminowania.

E-amoniak
Zielony amoniak może być również produkowany neutralnie pod względem emisji CO2 w procesie Power-to-X, gdzie zielony wodór jest katalitycznie przekształcany w amoniak przy użyciu azotu z atmosfery. E-amoniak nie emituje CO2 podczas spalania. Paliwo skrapla się już w temperaturze minus 33 stopni i ma wyższą gęstość energetyczną niż ciekły wodór. Jednak związek azotu i wodoru jest wysoce toksyczny, a wszelkie wycieki do wód przybrzeżnych mogą spowodować poważne szkody ekologiczne.

Elektryczny olej napędowy
E-diesel jest produkowany z CO2 i zielonego wodoru głównie w procesie Fischera-Tropscha, co sprawia, że paliwo to jest często określane jako olej napędowy Fischera-Tropscha. W porównaniu do konwencjonalnego oleju napędowego e-diesel zawiera prawie zerową siarkę i związki aromatyczne. Ma również większą skłonność do zapłonu ze względu na swoją strukturę chemiczną, co sprawia, że spala się czysto i doskonale nadaje się do przechowywania. Gęstość energetyczna jest niemal porównywalna z gęstością konwencjonalną.

Kontakt z działem handlowym:

Bartłomiej Kołodziej
Aplikacje kolejowe
+48 601 431 224
bartlomiej.kolodziej@bh-ruda.pl

Kontakt z działem części i serwisu: 

 

 

Jesteśmy autoryzowanym dystrybutorem firm: