Recykling gruzu budowlanego – kruszarki i przesiewacze Metso
– Rosnące góry odpadów i materiałów powyburzeniowych?
– Brak nowych terenów pod ich składowanie?
– Degradacja środowiska naturalnego?
Na każde z postawionych pytań, pada zwykle jedna, krótka odpowiedź „tak”! Czy jednak tak musi być? Czy istnieje metoda pozwalająca na ograniczenie gromadzenia odpadów w miejscach do tego przeznaczonych, dysponujących coraz mniejszą powierzchnią składowania?
Nasuwająca się odpowiedź jest bardzo prosta – RECYKLING!
Recykling jest obecnie coraz szerzej spotykanym hasłem, kojarzonym przede wszystkim z przetworzeniem odpadów komunalnych, budowlanych, mineralnych itp. Gruz rozbiórkowy z wyburzanych budynków i frezowanych, modernizowanych nawierzchni drogowych zamiast urastać do wielkości hałd na wysypiskach może być przecież po prostu przetworzony i powtórnie użyty. Recykling ma jedną, niepowtarzalną zaletę – powtórne wykorzystanie otrzymanego produktu jako surowca do podbudowy dróg, fundamentów pod budynki itp.! Przekładając to na wielkość wytworzonych w Polsce w 2000r odpadów budowlanych szacowanych na ok. 3 mln. ton, wyraźnie widać możliwe do otrzymania korzyści dla środowiska, jak i zysk dla przedsiębiorstw budowlanych. Materiał uzyskany poprzez recykling jest przecież…. tani.
Już dzisiaj w drodze recyklingu produkuje się ponad 10 milionów ton surowca.
Drogą do sukcesu przy przeróbce odpadów budowlanych są m.in. nowatorskie rozwiązania firmy METSO (Nordberg) dotyczące recyklingu. Przez wiele lat Nordberg był liderem w produkcji sprzętu do kruszenia urobku skalnego jak i recyklingu. Po zmianie nazwy na METSO (w wyniku przejęcia przez firmę METSO firmy Svedala), kruszarki i przesiewacze NORDBERG będą nadal wyznaczać standardy dla urządzeń służących do recyklingu – w branży górniczej i budowlanej. Mobilne stacje kruszenia na podwoziach gąsienicowych LOKOTRACK – LT i mobilne stacje kruszenia na podwoziach kołowych NORDWHEELER – NW zostały specjalnie zaprojektowane tak, by sprostać przeróbce betonowego i asfaltowego gruzu rozbiórkowego. Aplikacje te znakomicie łączą mobilność z wydajnością.
Niejednokrotnie zachodzi konieczność wyburzania starego budynku w centrum miasta. Przetworzenie gruzu i zastosowanie go do podbudowy fundamentu, nowego, budowanego w tym miejscu obiektu, minimalizuje w znacznym stopniu koszty.
Przewoźne stacje kruszące typu NORDBERG LT wyposażane są w bardzo wydajne kruszarki szczękowe, kruszące nawet wielkogabarytowy gruz. Największa z nich – LT160 – wyposażona jest w kruszarkę C160 o wydajności do 1 000 t/h, z komorą kruszenia o wymiarach 1600 x 1200 mm.
Najpopularniejszym obecnie zestawem jest LT106, wyposażony w podawacz TK11-30S oraz kruszarkę szczękową C106 o wydajności do 400 t/h. Mobilne zestawy kruszący NORDBERG LT wyposaża się również w kruszarki udarowe z wałem poziomym, a ostatnio także w kruszarki udarowe z wałem pionowym serii VI, będące nowością na rynku oraz wzbudzające duże zainteresowanie.
Standardowym osprzętem montowanym na mobilnych stacjach kruszących jest podawacz wibracyjny, taśmociągi odbierające, przesiewacz oraz separator magnetyczny, eliminujący zbrojenie pozostałe w gruzie rozbiórkowym. Opcjonalnym osprzętem jest młot hydrauliczny RAMMER, zamocowany na wysięgniku hydraulicznym. Młotem tym z łatwością można rozdrobnić nadgabaryty, często pojawiające się w komorze kruszenia kruszarki. Przewagą stacji kruszącej LT jest oczywiście jej mobilność, która pozwala eliminować problem oddalającego się frontu robót.
Nie zawsze jednak gruz rozbiórkowy trzeba kruszyć. Czasami wystarczy go jedynie przesiać na odpowiednie frakcje. Idealnym sprzętem do tych prac są mobilne stacje przesiewania ST3.5, ST3.8, ST4.8 czy nawet ST620 – o powierzchni sortowania każdego pokładu wynoszącej 11 m2. Ponad 80% materiału z recyklingu wykorzystywane jest przez firmy budowlane, które wykorzystują kruszywo uzyskane z prac rozbiórkowych. Wykonawcy nie chcą już dzisiaj uszczelniać parkingów i odprowadzać wody kanałami drenarskimi. W zamian proszą o żwir gruboziarnisty, bez udziału drobniejszej frakcji tak, by podłoże nie akumulowało wody.
Frakcja 8/45 mm uzyskiwana z przesiewacza ST4.8 wydaje się być idealnym materiałem do tego celu. Mobilny przesiewacz 3-pokładowy ST4.8, dzięki dużej wydajności, produkuje kamień 45/80 wykorzystywany jako stabilizator podłoża, wspomnianą wyżej frakcję 8/45 oraz frakcję 0/8 cieszącą się dużym powodzeniem jako wypełniacz przy zalewaniu fundamentów. Wysokie proporcje cementu i pyłu betonowego dają dużo lepsze właściwości wiążące aniżeli piasek z typowych żwirowni. Dodatkowym atutem jest to, że kruszywo pochodzące z recyklingu jest relatywnie tańsze od żwiru naturalnego pochodzącego ze żwirowni.
W ubiegłych latach obserwuje się w Polsce szybki wzrost ilości wytwarzanych odpadów, a w szczególności – odpadów przemysłowych takich jak gruz i masy skalne. Wzrost cen gruntów spowodował, że coraz częściej zamiast budowy na nowych terenach poza miastem, odzyskuje się parcele na terenach zurbanizowanych, gdzie konieczne są rozbiórki lub przebudowy obiektów. Wiąże się to z produkcją odpadów materiałów budowlanych. Ustawa nakłada na wytwórcę odpadów obowiązek odzysku lub unieszkodliwienia odpadów w miejscu ich powstawania lub przekazania ich innym podmiotom.
Nieodległa perspektywa wprowadzenia nowej ustawy o odpadach w życie wywołuje duże zainteresowania młodych firm recyklingowych przetwarzaniem odpadów budowlanych. Jedynym logicznym rozwiązaniem tego problemu jest kruszenie wielkogabarytowego gruzu z separacją złomu stalowego. Uzyskane kruszywo, zamiast składowania na wysypisku, może być zużyte na potrzeby budowlane. Dzięki zagospodarowaniu odpadów (przeróbka gruzu, sprzedaż produktu) firmy rozbiórkowe zyskują możliwość obniżenia kosztów rozbiórek, eliminując koszty wywozu i składowania odpadów. Przedsięwzięcia z tego obszaru działania mogą być szczególnie intratne w rejonach Polski centralnej i północnej, odległych od głównych źródeł zaopatrzenia w kruszywa, dzięki wyeliminowaniu dalekiego i kosztownego transportu.
Bez wątpliwości, w przyszłości recykling stanie się nieodzownym, wiodącym procesem przeróbczym np. przy robotach rozbiórkowych, a nie tylko działalnością uboczną.
Wizja powstających w Polsce autostrad, dróg szybkiego ruchu, dostosowanie ich do standardów UE, powinna pociągnąć za sobą konieczność wykorzystania surowców pochodzących właśnie z recyklingu.