Interfejs ekranowy przedstawiający dane o systemie zasilania, w tym wartości napięcia, prądu i mocy, z elementami sterującymi na przezroczystym tle.

Silnik MTU serii 8000 w największym na świecie holowniku ratowniczym.

Silnik MTU serii 8000

Silnik MTU serii 8000 w największym na świecie holowniku ratowniczym.

„Nordic” jest najnowocześniejszym, najszybszym i jednym z trzech najsilniejszych holowników ratowniczych na świecie. Już sama długość szokuje – 78 m! Powstał w niemieckiej stoczni Peenewerft w Wolgast i wszedł do eksploatacji 1 stycznia 2011 roku po ponad dziesięcioletnim okresie planowania i budowy.

Jest jedynym statkiem ratowniczym na świecie mogącym pracować niezależnie od skażenia powietrza na zewnątrz gazami trującymi lub wybuchowymi. W razie niebezpieczeństwa zostają zamknięte wszelkie luki.

Świeże powietrze z butli wytwarza nadciśnienie 2 – 4 milibarów w całym wnętrzu „Nordica” i żadne gazy nie mają prawa dostać sie do środka. Powietrza, również do pracy silników, wystarcza na 8 godzin. Jeżeli w tym czasie nie udało się dostać na hol uszkodzonego zbiornikowca, gazowca czy innego statku z którego wnętrza wydobywają się niebezpieczne gazy, to więcej czasu też by nic nie dało.

MTU jest jedynym producentem, który dostarcza silniki mogące pracować w atmosferze gazów wybuchowych.

Zarówno obydwa silniki główne jak i agregaty prądotwórcze są specjalnej konstrukcji i mają zabezpieczenia które chronią je przed zniszczeniem. Mogą spalać pewne ilości gazów wybuchowych lub innych (pilnują tego odpowiednie czujniki), ale ich ilość nie może przekraczać ustalonej dawki, bo wtedy regulacja silników wymyka sie spod kontroli.

Do napędu „Nordica” służą dwa dwudziestocylindrowe, widlaste silniki MTU typu 20V8000M71L o mocy po 8 600 KW, razem 17 200 KW, co daje 23 400 KM!

Rozpędzają one holownik do max. 19,9 węzła, co pozwala mu na osiągnięcie każdego punktu na niemieckim wybrzeżu Morza Północnego w ciągu 2 godzin.

Również agregaty prądotwórcze mają silniki MTU: 2 x 12V4000M50A o mocy po 1140 KW (1550 KM). Agregat redowy napędzany jest silnikiem MTU typu 8V2000M50A.

Głównym wyposażeniem pokładowym holownika jest gigantyczna, dwubębnowa winda holownicza produkcji zakładów HATLAPA Uetersener Maschinenfabrik GmbH & Co.KG. Napędzana jest przez dwa niskociśnieniowe silniki hydrauliczne. Obydwa hole mają po 1400 m długości i 80 (!) mm średnicy.

„Nordic” stacjonuje przy boi TG 17 dwanaście mil morskich na północ od wyspy Norderney w łańcuchu Wysp Wschodniofryzyjskich, w każdej chwili gotowy wyjść na pomoc statkowi będącemu w potrzebie. Co 28 dni zawija do swojego portu macierzystego w Cuxhaven, aby wymienić załogę.

 

Opis techniczny holownika ratowniczego „Nordic”


Długość całkowita………………………………………………..78,00 m
Szerokość całkowita…………………………………………….16,40 m
Wysokość do pokładu głównego……………………………..8,00 m
Zanurzenie max…………………………………………………….6,60 m
Pojemność (BRZ)………………………………………………….3300 t Nośność………………………………………………………………2400 t
Uciąg na palu…………………………………………………………201 t
Napęd główny………………………………2 x MTU 20V8000M71L
Moc napędu głównego…………………………………..17 2000 KW
Prędkość……………………………………………………………..19,9 w
Silniki pomocnicze………………………..2 x MTU 12V4000M50A
Moc silników pomocniczych…………………………..2 x 1140 KW
Załoga………………………………………………………………16 osób
Odbiór…………Germanischer Lloyd 100 A5 IW „TUG” MC AUT

Zobacz również

Jesteśmy autoryzowanym dystrybutorem firm: