Żuraw gąsienicowy Sennebogen 6103E
Bezwykopowa budowa kanalizacji – żuraw gąsienicowy Sennebogen 6103E
100-TONOWE ŻURAWIE TEŻ „CHODZĄ” DO PIERWSZEJ PRACY
W Gelsenkirchen, w centrum regionu metropolitalnego Rheiun-Ruhr, ma zostać zbudowany nowy kanał ściekowy, aby uwolnić przepływającą tam rzekę Schwarzbach od ścieków i uczynić cały region bardziej przyjaznym dla środowiska. Firma budowlana Max Bögl Group uważana jest za absolutnego specjalistę w dziedzinie budowy kanałów, a do realizacji tego projektu wykorzystuje nowy 100-tonowy teleskopowy żuraw gąsienicowy 6103 E firmy SENNEBOGEN.
POSTĘPOWANIE NA TERENACH GĘSTO ZALUDNIONYCH: BEZWYKOPOWA BUDOWA KANALIZACJI
W gęsto zaludnionych obszarach, jak np. w Zagłębiu Ruhry, najbardziej odpowiednią metodą jest bezwykopowa budowa kanalizacji, ponieważ powierzchnia ziemi pozostaje nienaruszona. Pomiędzy wałem startowym a docelowym wykonano wykop pod kanał za pomocą kombajnu chodnikowego. Grunt, który jest mechanicznie spulchniany przy głowicy maszyny, przenoszony jest za pomocą przenośnika taśmowego na tzw. wózek. Ten zaś w regularnych odstępach czasu wyciągany jest z ciągu rur, następnie wyciągany z wału za pomocą dźwigu, opróżniany i ponownie wprowadzany do ciągu rur. Wózek wymaga c.a. 6 do 7 cykli, zanim pojawi się możliwość wprowadzenia nowej rury żelbetowej pomiędzy wstępnie już zaprasowany ciąg rurowy, a cylindry prasujące na szynie prowadzącej. Decydującym czynnikiem dla efektywnego procesu budowy jest proste i bardzo precyzyjne sterowanie oraz niezawodnie wysoka wydajność wciągarki urządzenia podnoszącego.
Nie bez znaczenia jest fakt, że zastosowana wciągarka w żurawiu SENNEBOGEN 6103 E o sile uciągu 100 kN i prędkości liny do 125 m/min okazuje się tutaj szczególnie wydajna.
ZADANIE ŻURAWIA TELESKOPOWEGO: PODNOSZENIE CIĘŻKICH ŁADUNKÓW Z MAKSYMALNĄ PRECYZJĄ
Nowy, 100-tonowy żuraw teleskopowy firmy SENNEBOGEN jest wykorzystywany do centralnych prac dźwigowych podczas budowy kanału. Oznacza to, że mniej więcej co dwadzieścia minut transportuje on z przeszło 9-metrowego wykopu wózek wypełniony luźną ziemią (który może ważyć nawet 5 ton) i opróżnia go na powierzchni. Zajmuje się również zaopatrzeniem podziemnego placu budowy w wymagane 8,5-tonowe rury żelbetowe. Gdy tylko rura żelbetowa zostanie całkowicie wypchnięta z wykopu, 6103 E podnosi nową rurę, unosi ją do wykopu i umieszcza w odpowiedniej pozycji na szynie, tak, aby można ją było połączyć z utworzonym już ciągiem rur i dalej tłoczyć w kierunku wykopu docelowego. Jeśli wszystkie prace przebiegają sprawnie, dobrze zgrany zespół może ułożyć do 9 metrów nowego kanału dziennie.
NOWY SYSTEM TELESKOPOWY Z „PIN BOOM”: INTUICYJNIE I PRECYZYJNIE
Mówiąc o zespole: skomplikowana praca przy bezwykopowej budowie kanalizacji wymaga nie tylko najwyższej precyzji i dużego doświadczenia, ale także perfekcyjnego współdziałania człowieka i maszyny. Dobrze, że w grupie przedsiębiorstw Max Bögl pracuje również doświadczony operator żurawia Jens Thümer: „Obsługiwałem już inne żurawie teleskopowe firmy SENNEBOGEN i dlatego znałem już bardzo dobrze Full Power Boom. Przejście na nowy system teleskopowy z Pin Boom, który jest zainstalowany w modelu 6103 E, nie stanowiło dla mnie problemu. System wysięgnika jest tak samo intuicyjny i można nim sterować z wyczuciem i precyzją nawet przy dużym obciążeniu na haku. Od razu się z tym uporałem” – mówi Thümer.
Nie dziwi więc fakt, że cel uwolnienia rzeki Schwarzbach od ścieków do końca 2021 roku został bez problemu osiągnięty, a ścieki będą mogły w przyszłości odpływać nowo wybudowanym kanałem.